on 
 

BLOG

04/11/2019

Handen af van social media!

Nog nooit had ik mij geschaamd voor mijn aversie tegen social media. Sterker nog, ik was er stiekem zelfs trots op. Noem het maar een beetje schoppen tegen de drang die mensen hebben om hun hele leven openbaar te maken.
 
Ik wilde absoluut niet iemand zijn die een foto maakt van zijn bord met eten en deze vervolgens meteen deelt met de rest van de wereld. Ook was ik niet geïnteresseerd in wat een ander denkt over de grote teen van Katja Schuurman en in een sfeerimpressie van een weekendtrip aan de slootkant in Spaardammerveen. En dan hebben we het nog niet gehad over de tijd die er voor nodig is om je hele leven online te zetten en te (onder)houden. Sommigen besteden daar uren per dag aan. En ja, je wilt natuurlijk ook reacties geven op de posts van je nieuwe vrienden. Nee, met social media hoeft niemand zich meer te vervelen.
 
Maar ook een felle tegenstander van social media als ik kan de kracht en invloed ervan al lang niet meer negeren of ontkennen. Natuurlijk, ook nu zie ik nog regelmatig borden met afgekloven kippenboutjes op Facebook of Twitter voorbijkomen. Dat is echter niet de schuld van het platform maar van de gebruiker in kwestie. Diegene heeft er kennelijk genoegen in om deze wereldschokkende gebeurtenissen met al zijn vrienden te delen.
 
Social media is uitgegroeid tot een krachtig marketinginstrument dat zijn weerga niet kent. De mogelijkheden zijn eindeloos. En het mooiste van alles is: “HET IS GRATIS!”.
 
Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze social media gebruiken omdat ze vinden dat ze het nu eenmaal moeten gebruiken. Ze “schieten” een beetje in het rond met hier en daar een mededeling zonder dat ze een duidelijk doel voor ogen hebben. Dit is echt een gemiste kans.
 
Iedere marketingactiviteit hoort voort te vloeien uit een duidelijk en helder beschreven marketingstrategie. Daarin staat exact omschreven hoe je jouw doelstellingen wilt bereiken en welke instrumenten je daarvoor wilt inzetten.
 
Eén zo’n instrument dat je kunt inzetten is sociale media. Pas wanneer je dit instrument op de juiste manier gebruikt, verandert het in een krachtig, handig en goedkoop middel om het beoogde doel en resultaat te bereiken.
 
Ook is het essentieel om je doelgroep zo exact mogelijk te bepalen. Des te concreter je doelgroep omschreven staat, des te gerichter je jouw toekomstige klanten ook kunt bereiken. Immers, als je alleen de straat kent waar iemand woont, dan zul je bij ieder huis moeten aanbellen. Weet je echter de straat en het huisnummer, dan loop je direct het goede tuinpad in. Logisch toch?

Admin - 16:21 @ Media | Een opmerking toevoegen