on 
 

BLOG

04/11/2019

Huh? Nu is mijn bankrekening weer leeg

Je hebt de hele maand keihard gewerkt. Je kijkt op je zakelijke bankrekening en met een zucht van verlichting stel je vast dat er voldoende geld op staat om jezelf een bedrag uit te keren. Dat is hard nodig want je privé reserves zijn minimaal en je zult ook deze maand weer in je levensbehoefte moeten voorzien.
 
Eerst nog even de BTW online aangeven en een paar rekeningen betalen en je kunt tevreden het weekend in. Maar wat is dit nu? Na betaling van de BTW en de rekeningen is er onvoldoende saldo om je maandelijkse uitkering naar je privérekening te storten. Hoe kan dit nu weer? In je hoofd had je voldoende omzet gemaakt en was er niets om je zorgen over te maken. En het frustrerende is dat je deze situatie al zo vaak hebt meegemaakt en toch verwonder jij je er iedere keer weer over. Hoe kan dit je nu toch steeds gebeuren?

Onthoudt de volgende keiharde feiten:
Omzet is niet hetzelfde als banksaldo
Banksaldo is geen winst
BTW betaal je over gefactureerde omzet; ook als de klant niet niet heeft betaald
 
Aan binnengehaalde orders heb je nog niet zo veel. Je zult ze eerst moeten uitvoeren of afhandelen. Vervolgens stuur je een factuur en deze zal door je klant betaald moeten worden. Tussen het binnenhalen van een order en de betaling door je klant zit veelal al enige tijd.
 
Met het geld dat je klanten op je bankrekening hebben gestort, zul je doorgaans eerst nog een aantal kosten moeten betalen. Denk hierbij o.a. aan rekeningen van crediteuren, de omzetbelasting (BTW) en aan een vergoeding aan jezelf. Immers, je zult privé ook moeten leven.
 
Als je deze kosten hebt betaald, ben je er dan?
Nee! Aan het einde van het boekjaar zul je belasting moeten betalen over je belastbaar inkomen (IB). Simpel gezegd betaal je gemiddeld 40% over alle bedragen die jij jezelf hebt uitgekeerd en over je eventuele bedrijfswinst. Dit geldt voor een eenmanszaak of een VOF. Voor bijvoorbeeld een B.V. ligt dit iets anders maar ook daar heb je uiteraard te maken met allerlei belastingen. Het is verstandig om de IB maandelijks alvast op een aparte rekening te stallen, zodat je aan het einde van het jaar niet voor onaangename verassingen komt te staan.
 
Houd continu inzicht in je financiële situatie. Bereken je gemiddelde maandelijkse kosten. Houd de te betalen BTW nauwkeurig bij. Bepaal de omzet, die je minimaal iedere maand nodig hebt. Dan weet je hoeveel omzet je nog moet binnenhalen, om al je kosten te kunnen betalen.
 
Factureer zo snel mogelijk aan je klant. Geld waar je recht op hebt maar nog niet hebt ontvangen, kost je geld. Reageer alert op te lang openstaande facturen. Realiseer je dat je aan het einde van de maand je kosten, je eigen uitkering en de BTW zult moeten betalen; ook als jouw facturen nog niet door je klanten zijn betaald.

Bouw enige financiële reserve op. Zo kun je ook minder succesvolle maanden opvangen. Ben je ZZP’er en lever je diensten? Realiseer je dan dat je niet kunt acquireren als je een opdracht aan het uitvoeren bent. Dat zal je financieel ook moeten kunnen opvangen.

Admin - 16:25 @ Ondernemerschap | Een opmerking toevoegen